fredag 26 augusti 2011

svårt att sova?

Varför i hundan går jag inte och lägger mig när det var det enda jag kunde tänka på i morse? När jag vaknade och kände mig som en död?

Men icke, sitter och funderar på stora frågor här i min ensamhet....

Som det jag undrade när vi fikade idag, Gustav, Hanna och jag. Om personer som lever ut sina agressioner, jobbiga känslor och annat elände man kan hålla inom sig och grubbla på har magkatarr/magsår i samma utsträckning som de som håller det mesta inom sig. Jag tror inte det. Jag tror man kan dra en parallell mellan personlighetstyp och olika magåkommor av olika slag. Har ingen som helst grund för detta påstående men jag är helt övertygad om att jag har rätt.... haha..:o)

En annan sak jag funderar på är vad man menar med att man utvecklar sig själv. Är det utveckling att försöka förbättra sina dåliga/svaga sidor? Som om man tex är jätteblyg (om nu det räknas till en svag sida, det är frågan det), ska man då kämpa som en dåre med att göra just såna saker man kanske hatar? Som att prata inför en grupp människor eller vad det nu kan vara? Må jättedåligt under tiden man gör det men kanske få tillfredställelsen att känna att man vunnit något, över sig själv kanske och på så sätt utvecklats. Eller är utveckling att förbättra/förstärka det man redan är bra på och känner sig trygg med. Att kanske lyckas överglänsa sig själv i något man kanske var riktigt "duktig" på redan innan. Det är frågan det.....

Ha det fint!

4 kommentarer:

Anonym sa...

farfar Hasse tänker så här: skit i vad andra tycker;om du gillar dig själv och tycker att du duger. Fine. Alska dina barn vad som än händer. Det betyder allt,

Linda sa...

Det har du helt rätt i, du är klok! Det ska man göra. Både skita i vad andra tycker och älska sina barn. :o)

Maria sa...

Intressanta tankar! :) Jag tror att man utvecklar sig själv allra bäst genom att göra sådant man känner att man mår bra av och försöker undvika att "tvinga sig" att göra saker fast man inte känner sig bekväm i det! Om man koncentrerar sig på saker man mår enbart bra av så växer både positiviteten och självkänslan med det och då tror jag att man automatiskt kan övervinna sådant man tidigare kände sig mindre bekväm med! Min filosofi i alla fall, hehe! :) Trevlig helg på er! KRAM!

Linda sa...

Kloka tankar :o). Jag är helt inne på din linje.... Jag tror också att man växer som människa och stärker sig själv om man gör det man trivs med. Många kramar!!