måndag 30 november 2009

Kaos

Idag har jag haft stora planer. I alla fall stora planer när man har två små troll att ta hand om.

Mitt långpannebröd som jag nu har bakat sjuhundraelva gånger har varit slut ett tag och eftersom det inte blev några lussebullar igår utan julskyltning istället så tänkte jag att vi skulle baka idag.

Melle och jag började med matbrödet så fort Ludde somnat i vagnen ute men vi hann inte mer än att hälla mjölet i degen förrän han gallskrek där ute. Det var bara att ta in honom igen. Medan jag gjorde färdigt degen låg Ludde och gnölade på en filt och Melle plockade ut makaroner och annat på golvet. Eftersom Ludde brukar sova länge på förmiddagarna så tänkte jag att jag nog skulle kunna göra lussebullsdeg medan den andra degen jäste. Men sova ville han inte och Melle som tyckte att det inte var nog med stök i köket hällde ut vinäger på Luddes täcke som låg på golvet. Härligt!

Lillen somnade i alla fall en liten stund så att vi hann baka ut de jäkla lussebullarna. Nu är han vaken igen och jag sitter i soffan helt slut med Ludde och Melle (båda fortfarande i pyjamas) och längtar efter att få hoppa i badkaret.

Men vi har i alla fall snygga lussebullar. De var i alla fall snygga innan de kom in i ugnen.

Inga kommentarer: