måndag 24 september 2012

Ny vecka, nya föreläsningar

Idag har vi pratat om det Endokrina systemet. Där ingår sköldkörteln och även bukspottkörteln. Jag har underfunktion på min sköldkörtel och Ludvig har ju som bekant diabetes där bukspottkörteln spelar stor roll eftersom det är där Luddes insulin skulle ha producerats, vilket det ju nu inte gör. Det känns som om att jag på varenda föreläsning kan relatera till saker inom vår familj. Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det. Men det positiva i det är att det blir ännu mer intressant och viktigare att lära sig. Det finns alltid en ljus sida i allt. Eller?

Idag skulle vi har träffats några stycken och suttit i ett grupprum för att repetera nervsystemet men jag fick avboka det hela. Kände mig inte redo att gå igenom det med andra än när jag inte själv hunnit gå igenom allt. Jag måste ha mer koll. Det är skönt att veta vad man faktiskt är med på och vad man har frågetecken kring.

I en tid har vi känt en konstig lukt i vårt kök. Vi har däremot inte kunnat hitta källan till odören någonstans. Vi har haft avloppsrensning i köksavloppet, kollat igenom fläkten, alla skåp, kört rengöringstablett i diskmaskinen men utan att få bort lukten. När vi till sist drog ut diskmaskinen och skruvade bort diverse plåtar och annat var det ganska uppenbart att lukten kom från den. Hemsk! Vi insåg att det inte ens var idé att försöka fixa det och faktiskt inget vi ville heller. Vet därför fortfarande inte vad som var felet. Död råtta, läckage? Vi får bli lyckligt ovetandes helt enkelt.

Tack vare hjälp från Rikard så har vi nu en fantastiskt fin och fräsch diskmaskin om inte luktar illa det minsta. Vilket lyft helt enkelt. Haha.... Visst var det här det mest intressanta ni läst på länge? Men man måste dokumentera och "dagboka" om allt viktigt i livet, eller hur.

I söndags var en av Melles favvopolare här och lekte, Zigge. Å vad skoj och mysigt dom hade det.

På em var Gustav, Emelie och jag på KFF match. Kidsen var hos farmor och farfar. Mysig utflykt med gulliga Emelie.

Via En annorlunda vardag som jag har länkat till har jag hittat två nya bloggar om barn med diabetes. Två små treåringar, precis som Ludde har blivit drabbade nu i år. Vad mycket man känner med dessa familjer, både gemenskap och sorg, Blodsockerprinsen och Charlies morsa

Nu ska jag snart sova! god natt....

Inga kommentarer: