lördag 19 december 2009

Lucköppning

Gustav och Ludvig sover. Jag dricker kaffe. Melvin har precis druckit sin välling och öppnat sina båda julkalendrar, en lego och en godis.

I torsdags hade vi i vanlig ordning pepparkaksbak hos mamma och pappa. När Emelie och Louise var mindre brukade mamma, pappa och jag ha pysseldag för dem medans Marie handlade julklappar. Vi brukade göra lite olika pysselsaker, baka pepparkakor och dekorera och sätta ihop ett pepparkakshus. Nu i efterhand kan man undra för vems skull vi skulle göra pysslet (som kanske ibland var lite för svårt) och pepparkakshuset (som skulle dekoreras exakt som på bilden och så som jag sa). Haha! Det var väldigt noga var de små nonstopen skulle sättas på glasyren. Det gick väl inte att sätta dit dem var som helst och där det såg roligt ut. Nej, nej perfekt måste det ju vara. Eller inte. Om det blir något pepparkakshus fler gånger ska de få göra som de vill. Det är ju liksom för kidsens skull man gör såna här saker och ändå är det så lätt att säga och visa hur saker ska göras och hur det ska se ut. Det brukade sluta med att pappa och jag satt och gjorde färdigt både pysslet och huset när Emelie och Louise hade tröttnat, haha....

I år som sagt blev det bara lite pepparkaksbak och det var jättemysigt. Ser framför mig hur nästa år kommer bli med två små galna ettåringar som ska vara med och kladda :o)

Nu har Melle beställt sin andra flaska välling. Får nog gå och fixa det.

Hej hej....










Inga kommentarer: