lördag 18 juli 2009

Fiskedag

Igår kväll planerade vi och skrev lista (skriva listor är fantastiskt bra) på vad vi skulle ha med oss på vår friluftsdag idag. Därför gick morgonens bestyr oväntat smidigt och smärtfritt och vi kom iväg i bra tid efter sconesfrukosten. På vägen stannade vi i B-måla och köpte lite grejer till dagen, hämtade myggstift hos mamma och blåbär och kantarellspann hos mormor. Sedan bar det iväg till "urskogen".

Fick instruktioner av pappa igår på hur vi skulle köra för att ej köra fast i den extrema geggan som blivit efter allt regn. Och jag trodde så klart att jag visste precis vart vi skulle men....

Vi stannade bilen och började gå bland alla stenar, med hur mycket packning som helst, en liten tapper tvååring, en höggravid mamma och en pappa som började tappa tålamodet :o) När vi gått en bit utan att hitta den bro som pappa (min pappa alltså) hade pratat om kom jag på den smarta idén att vi ändå skulle fortsätta hela vägen med bilen. Trots att det inte gick att köra där med bil alls och trots att det går tre STORA ardennerhästar där som tydligen "äter" bilar så tyckte jag att vi kunde testa. Så in med all packning, barn och gud vet vad igen. Vi kom ungefär 100 m innan bilen satt totalt fast. Och efter många försök att komma därifrån så satt vi verkligen fast. I skogen. Med endast nödsamtal i mobilen. TJOHOOO...

Till slut hittade jag lite lite mottagning på en liten fläck på åkern och kunde ringa pappa. Som jobbat natt och helt yr och nyvaken fick komma och dra loss oss. Tack snälla för det :o).

Jag kände mig ovanligt bright faktiskt.... Inte!

Nytt försök! Äntligen hittade vi den lilla bron och kånkade över allt. Fick nästan slänga Melle över för vi upptäckte ett jordgetingbo under bron. Inte trevligt.

Väl på plats blev det korvgrillning och fiske. Som resulterade i en gädda och en abborre :o). När vi ätit fixade Gustav kräftbete av gäddan och så satte vi oss bland stenarna vid den lilla bäcken och fiskade. Vi fick några som Melle var helt fascinerad av där de låg och vevade med klorna i spannet.

Tyvärr kom det regn och åska lite väl hastigt så vi slängde tillbaka de kräftor vi fått och skyndade med en sovande Melle mot bilen. På vägen mötte vi de lite väl närgångna hästarna. Men det gick bra efter lite bortmotning och skrämselteknik. Puh, dom var inte små kan man säga...

Hela familjen helt slut efter en supermysig dag trots allt..

Nu är Gustav hemma igen efter en sväng i Lindsdal med fotboll.

Nu ska vi mysa på altanen!!

Hurra för semester!!!!

Måste bara fylla på det här inlägget med att berätta om min smarriga middag jag åt när vi kom hem. Egenodlade potatis (smakpremiär, inte dumma alls) nyuppfångad abborre och egenplockade kantareller. Hur smarrigt som helst!!

Sov gott....





Melle testar visselpipan
Funkar fint

Fiskarkillen

Glad


Pappa fick en gädda

Redo för kräftorna

Mys i skogen



Håller håven i ett stadigt grepp

Lillebror hänger med


Eländig mamma med kräfta


Mys med pappa


Mina killar


Däckad hos pappa


Sover gott


2 kommentarer:

Edith sa...

Vilken utflykt. Puh... Tur Steffan kunde komma till undsättning. Men jättemysiga bilder. :=)
Ses nån dag? Innan Lillebror börjar skolan?? He he...

Linda sa...

Haha ja det var verkligen en utflykt, men det blev hur bra som helst. Och vi är helt impade av Melle som var helt nöjd och glad hela dan. En riktig liten kämpe!!

Haha igen, ja det måste vi ju verkligen göra. Nu har vi ju semster så så himla svårt kan det väl inte vara att få till ;O).

Mångar kramar till er....